PÄIVITYS 10.2.2022 – Ahtausalan työtaistelutoimet päättyivät // Tiedote ahtausalan työsopimusneuvotteluista 08.02.2022

Uusin päivitys 10.2.2022:

Satamaoperaattorit ry ja Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ovat saavuttaneet neuvottelutuloksen uudeksi työehtosopimukseksi ahtausalalle

Ahtausalalla voimassa olevat ylityö- ja vuoronvaihtokielto lakkaavat välittömästi ja lakonuhka väistyy.

Ahtausalan työehtosopimusneuvotteluja siirryttiin 31.1.2022 käymään valtakunnansovittelijan johdolla. Eriävä näkemys koskee palkantarkistuksen tasoa. Satamaoperaattorit ry pitää tärkeänä, että ahtausalan palkantarkistukset toteutetaan vientiteollisuuden tason mukaisina. Mikäli hyväksyisimme korkeammat palkantarkistukset, tulisimme todennäköisesti joutumaan samaan kiistaan joka vuosi.

Sovittelu jatkuu ensi maanantaina. Tulemme esittämään valtakunnansovittelijalle, että lakon alkamisajankohtaa siirrettäisiin kahdella viikolla eli että lakko alkaisi 28.2.2022 eikä 14.2.2022. Tämä antaisi aikaa sovinnon etsimiseen ja vähentäisi lakon todennäköisyyttä. Ellei lakon siirtopäätöstä tehdä viimeistään to 10.2.2022, tulee lakko alkamaan alkuperäisen ilmoituksen mukaisesti 14.2.2022.

AKT:n ylityö- ja vuoronvaihtokielto alkoi 1.2.2022 ja jatkuu toistaiseksi.

Tiedotamme enemmän kuin tilanne selkenee.

BEWESHIP